Att känna sig snygg

När du som PS bjuds in till att hjälpa en klient med sitt tilltrasslade garderobssortiment är det inte bara garderoben du får tillträde till.

Du får även tillträde till klientens alla möjliga osäkerheter kring sig själv och sitt utseende.

 

Det innebär att innan du överhuvudtaget plockar fram din verktygslåda och alla de gedigna kunskaper du har om färg, form, kroppstyper och personligheter, så måste du känna in en del av kundens känslomässiga behov.

Det handlar såklart inte om att du ska ta på dig rollen som psykolog, utan var bara lite extra uppmärksam på de osäkerheter som kunden uttrycker i relation till sin garderob.

 

Du kan som PS vara hur begåvad som helst och ha rätt i allt du säger och föreslår gällande färgval och typer av plagg, men har du inte vunnit över kundens förtroende så kommer denne inte lyssna på ett ord av det du säger.

Det handlar om ett återkommande avvägande för Hur, När och på vilket sätt som du framför dina förslag.

Men låt dig nu inte skrämmas av det här, utan låt istället din naturliga fallenhet för att känna in människor och deras behov vara med i ditt sätt att ta dig an en kund. Jobbet som PS blir såklart ännu mer utmanande och spännande när du hjälper kunden att känna sig trygg med just dig, och därmed på riktigt ta till sig det du kan hjälpa till med.

 

Det stora målet är ju såklart alltid att få kunden att se riktigt bra ut, men det underliggande målet och kanske ändå det viktigaste målet, är att få kunden att känna sig snygg.

Att ta på sig kläder som man på riktigt känner sig snygg i och på riktigt förstår varför de framhäver både ens utseende och personlighet, gör såklart att man blir mer bekväm.

Om kunden känner att du har lyssnat och hört vad den vill ha, vad den har för återkommande osäkerheter kring sina klädval och sitt utseende, så blir utgångsläget mycket mer avslappnat och möjligheterna för att känna sig snygg i plaggen som du föreslår kommer att öka väsentligt.

 

Blir det hela enbart på en teoretisk nivå där kunden bara gör som du säger för att du är en auktoritet, men egentligen inte känner sig hörd, så kommer kanske heller inte känslan av att känna sig snygg infinna sig lika lätt. Då kanske det stannar vid att kunden blir snygg, men ändå känner sig obekväm.

 

Så – Lek på och testa dig fram, lita på din förmåga och se det som en resa där du lär dig mer och mer för varje nytt möte med varje ny kund. Vi tror på Dig!

 

Kram från oss!