Se kunden och sälj mer

Det finns inget bättre än inspirerande förebilder som med sin passion, övertygelse och förmåga påverkar människor i sin omgivning. De finns överallt och det gäller att hålla ögon och öron öppna så man själv kan få lite mer energi och kanske små tips på vägen.

 

Den säljande frisören

Det finns en frisörsalong som är helt otrolig, eller rättare sagt, det är en kille där som är helt osannolik. För att få andra att uppleva denna konstart brukar vi be människor att gå in i denna frisörsalong, vi berättar aldrig varför. Vi stannar utanför och inväntar vad som händer.

Alla, och då menar jag alla, kommer ut med en påse och ett leende på läpparna. ”Vad var det som hände” sa en person efter ett besök förra veckan. När vi efteråt sätter oss ner och diskuterar vad som hände blir många detaljer tydliga och konkreta.

Grunden är självklart passion och stolthet för sitt yrke och sin produkt eller tjänst. När jag en gång mitt i hans säljande utbrast, ”du är helt fantastisk, vilken säljare du är”, sa han med stor ödmjukhet, ”det är inte så svårt när jag har så mycket bra produkter runt omkring mig, det handlar mer om att väga få andra att känna och tycka det, så jag får tacka att du också tycker om mina produkter”. Han får mig och alla andra att verkligen tro på honom eftersom han själv tror på sig själv. Det krävs mycket träning för att lyckas åstadkomma det han gör.

 

Se kunden med genuint intresse

Alla som går in får ett vänligt och välkomnade ögonkast, oavsett om han redan pratar med en kund. Utan att man förstår hur det gick till så har han börjat ett samtal, inte det där vanliga ”behöver du hjälp”. Alla som vi analyserar mötena med honom kommer fram till just hans förmåga att inleda samtal helt naturligt är den första av hans spetskompetenser.

Förbutiken till själva frisörsalongen är inte stor, så det krävs stor skicklighet att få det avspänt och naturligt utan att det blir för pushigt. När han ser och känner vad dina ögon och händer famlar efter, kommer snart en fråga, ”vad använder du för schampo idag”, om det är schampo man tittar eller känner på. Han går aldrig direkt fram utan samtalet äger rum med distans mellan honom och dig som kund, du känner dig aldrig trängd. När du sen börjar svara rör hans sig intresserat närmre dig.

 

Känn ditt sortiment och alternativen

Medans du berättar, rynkar han alltid på mungipan och en aning kisar han med ena ögat, vilket signalerar en viss känsla av ”hmmm-ojdå”, inte för mycket, men tillräckligt för att alla ska få en känsla av att det finns bättre saker. Sen frågar han vidare, alltid superintresserat, för att sen börja visa några olika alternativ.

Han berättar alltid egenskaperna i produkten och vad det ger för skillnad gentemot det man använder idag. Han är otroligt kunnig, trovärdig, följsam men han vågar alltid föreslå och hjälpa kunden till beslut. Många gånger märker man inte av att man beslutat sig för produkten innan han redan tagit det för givet och börjat sambandsförsäljningen med inpackningen eller vad det nu är.

 

Dela med dig av din yrkesstolthet

Låt resultatet styra, det är nämligen resultatet av kommunikationen som är allt. Vill jag få kunden glad, handla och uttrycka, ”tack för en supertrevligt, engagerad och kunnig service du har gett mig” flera gånger per dag så behöver jag göra andra saker än för att få en kund i månaden som säger det. Yrket butikssäljare kan innebära så mycket mer än att ”stå i butik” om man själv bara vill, butikssäljare är ett yrke som vi alla kan hjälpas åt att höja statusen på. Om du inte redan börjat odla din spetskompetens så att alla får känna och se resultatet av den så börja idag!


Har du liknande upplevelser av service, eller har du kanske tips på hur man kan odla sin spetskompetens? Dela gärna med dig i en kommentar, prata med oss på Twitter @SmartStyling eller på Facebook