Hitta rätt i modedjungeln – vem blir din guide?

Jag vet att våren har inte kommit än, men nya fräscha vårkläder finns redan i våra butiker. Jag tog en runda i city för en överblick över sommarens trender i våra modebutiker. Självklart går det inte att berätta vad som händer i vårmodet utan att poängtera att allt finns där! Smala byxor, vida byxor och boot cut. Kroppsnära, överdimensionerade, korta och långa plagg, likväl som mönstrade och enfärgade. Ja allt finns där, det är bara upp till kunden att välja utifrån det som känns rätt och passar ens egen stil och plånbok!

Moderiktig mamma och dotter i New York

Det enorma utbudet av olika kläder i både fysiska butiker och på nätet gör att man, som kund, lätt blir förvirrad. Vad ska jag välja, vad passar jag i? Färger, längd eller stil? Det är lätt att hamna i utmattningsläge och känna ”Ikea trötthet” och att det slutar med ett par doftljus i shoppingkassen istället för den nya vårklädseln man så gärna ville hitta.

 

Att det finns många kunder som behöver hjälp i denna djungel av produkter verkar det dock som att fler och fler butiker förstår. På HM-ägda Cos finner jag skyltar på att de gärna hjälper dig att handla tillsammans med en personlig klädrådgivare (style advisor). Även Lindex har lagt till tjänsten i sitt utbud. Jag har dessutom just haft flera tjejer från Joy på kurs för att lära sig mer så de kan utbilda sina säljare i att bli tryggare i sin säljroll som style advisors. Åhlens har redan stor framgång med personal shoppers på sina citybutiker, NK har en hel avdelning som jobbar med detta och även Ströms erbjuder tjänsten.

 

Jag misstänker att vi bara sett början på behovet att rekrytera personliga klädrådgivare/style advisors. Så småningom kommer säkert yrket vara standard om man söker sig till butiksvärlden. Tid är vår bristvara och vi skäms inte längre för att vi handlar maten på Linas matkasse eller beställer pizzor som är hemkörda. Kanske prenumererar någon i din närhet redan på strumpor, t-shirts eller skjortor? Att någon annan gör urvalet åt oss börjar bli en bekvämlighetsfaktor, istället för möjligheten att välja fritt. Samtidigt omsätter onlineförsäljningen mer och mer och när den fysiska butiken tappar kunder så blir kraven på säljarna annorlunda. De måste ha mer kunskap om hur de bäst säljer företagets produkter och framförallt måste försäljningen vara mer rådgivande, inge förtroende och trygghet. Det är i mötet med kunniga, vänliga och trovärdiga säljare man skapar lojala kunder.

 

Det blir dessutom allt viktigare att ha personal som kan erbjuda WOW-faktor. Allt handlar om siffror, försäljning per arbetad timme, snittkvitto eller konverteringsgrad idag. Tänk vilka resultat vi kommer nå den dagen personalen vi har kan matcha kunskap, serviceanda och försäljning! Våra skolor får utbilda nästa generations moderådgivare. Förhoppningsvis en generation mer laddad med kunskap om stil, färg, form, kroppstyp och material eftersom vi kommer få stor efterfrågan på personal som har sin bakgrund i ”stylingkunskap”. Kunskap med attityd vill jag kalla det! Då kanske vi inte behöver erbjuda personal shopping separat längre för alla våra säljare i butiken kommer besitta den kunskap som ger oss hängivna kunder. Jag ser fram emot den dagen men under tiden får vi boka en tid hos en personal shopper/klädrådgivare/style advisor.

Nu väntar vi in våren så vi kan börja handla på riktigt!