Hemligheten bakom en framgångsrik butik

Visste du att kläder och skor omsätter mest på nätet, efter hemelektronik?

Behovet för mode tycks liksom aldrig sina. Och samtidigt som näthandeln ökar så är de stora shoppingstråken på stan fulla av klädbutiker och gallerior som proppas med kläder, skor och väskor.

Så en naturlig följd av detta stora utbud blir naturligtvis att konkurrensen ökar. Det räcker inte bara med snygga kläder, bra priser eller en snygg skyltning. Kunden vill ha en sak till. Och det är inte fler toppar. Eller scarfs.

Det kunden vill ha är bra service. Att köpa en topp i dag handlar inte bara om toppen i sig. I den lilla påsen du tar med dig hem ryms nämligen även känslan du hade för butiken, hur det doftade, om personalen hälsade, tog hand om dig och hjälpte dig när du behövde hjälp. I påsen du tar hem ryms hela din shoppingupplevelse.

 

Mirjam Kellerman, grundaren av Smart brinner för att öka servicen och kunskapsnivån ute i butikerna:

”Vi måste handplocka våra modesäljare och välja de som har personlighet, energi och tävlingsinstinkt! De är de som kommer att hälsa, hjälpa och veta allt om produkterna. De kommer att göra merförsäljning, föreslå snygga strumpor för att matcha kundens skor eller se till att visa skjortan som ser fantastiskt ut till kundens hårfärg.”

 

Det handlar alltså inte bara om att sälja. Det handlar också om att verkligen känna den produkten man säljer, samtidigt som man har god baskunskap kring hur man tänker när det kommer till styling. Det är här det är så viktigt att utbilda sin personal och ge dem de absolut bästa förutsättningarna att bli de bästa säljarna.

 

”Jag tror att ha förmågan att vara en bra säljare är lite av ett personlighetsdrag och en talang. Så om man lyckas handplocka de som har begåvning för försäljning så kommer de naturligtvis att göra din butik lysande! Men glöm inte att utbilda dem och ladda dem med kunskap om hur man plockar fram det bästa för varje unik kund, säger Mirjam.”

 

För någon som Mirjam som har jobbat så pass länge i modebranschen finns det många olika sätt att locka säljare att göra den där lilla extra insatsen:

”Ge dem en insats i spelet, en procentandel för deras försäljning. Alla vill ha ett incitament. Fira försäljningen tillsammans, det handlar om att vara en lagspelare! ”

 

Mirjam poängterar även vikten av att ha bra ledare som kan inspirera och locka fram potentialen i varje medarbetare:

”För att kunna vara den bästa säljaren behöver man såklart ledas av chefer som har hög känslomässig och kulturell intelligens, som skräddarsyr sin coachning för den enskilda medarbetaren, anpassar sig för individen och inspirerar till excellens.”

 

Något som det har pratats mycket om de senaste åren är vikten av storytelling och Mirjam menar att det är en viktig del för att en säljare ska kännas trovärdig.

”Säljaren behöver använda sig av relevant storytelling och förstå inspirationen bakom produkten. Det gör det möjligt att ge service från hjärtat. När säljaren kan anpassa sin kommunikationsstil till den enskilda kunden och effektivt kommunicera sin passion för produkten skapas vägen till framgångsrikt butiksägande.”

 

Så hur stort internet än må vara, så kommer det troligtvis alltid att finnas fysisk handel. Men kanske kommer endast de som har något unikt att leverera vara de som stannar kvar på marknaden. Vill man som butiksägare behålla sin position på marknaden behöver man också ha de bästa säljarna.

Och har du ett intresse för människor och mode, har lite jävlaranamma i dig samtidigt som du har en arbetsgivare som vill satsa på sin personal, då har du all möjlighet att bli en riktigt bra säljare.

Det fina är att om man får chansen att bli riktigt bra på något, då brukar det också bli riktigt roligt….och när det är riktigt roligt då lär man sig mer av bara farten åsså blir man plötsligt ännu bättre… så är den goda cirkeln är igång. Chefen blir glad, du blir glad, kunden blir glad.

Det kallas Win-Win-Win.

 

Kram från oss