Information till

Detaljhandel

S.m.a.r.t. Stylingträning och Materiallära är utbildningar som utformats speciellt för att fungera för såväl skolelever som yrkesaktiva. Till exempel är Personal Shopping en ny kategori av framtidsyrken som har nytta av Smarts utbildningar. När onlineförsäljningen ökar kommer behovet av hög servicenivå på våra fysiska marknadsplatser öka. Kunden i butik vill ha din hjälp att välja ut det bästa för henne. Smart Stylingträning erbjuder en kostnadseffektiv grundutbildning i stil och ger dig färdigheterna att fortsätta träningen på dina kunder. Smart Materiallära lär dig allt du behöver veta om olika textilier gällande skötsel, tillverkan och egenskaper.

De teoretiska momenten består av korta videoklipp och material för självstudier som kan skötas utanför arbetstid, och stort fokus ligger på praktiska moment i butik. Vi menar att det är extremt viktigt att kunskapen inte bara ”nöts in” teoretiskt, utan att det bästa sättet att få den att fastna faktiskt är i mötet med kund, och i skarpa situationer. En viktig del av processen är också erfarenhetsutbyten med kollegor, och det finns inget som hindrar att studierna sker i grupp.

E-learning är ett spännande sätt att lära sig på som är lika enkelt som smart. Det finns sammanlagt tio avsnitt inom stylingträning och elva avsnitt inom materiallära, och vi rekommenderar att ni arbetar med ett avsnitt åt gången. När teoridelen är färdig följer ni upp med de praktiska övningarna och möter riktiga kunder mellan varje kurstillfälle. På så sätt får säljarna pröva den teoretiska kunskapen i praktiken redan under resans gång.

Säljaren kan alltid gå tillbaka och repetera – kunskapen finns alltid tillgänglig
Varje avsnitt innehåller tips på övningar som säljaren kan göra på egen hand, men de kan även genomföras på team- och gruppnivå. Gör man övningarna tillsammans öppnas möjligheterna att diskutera och utbyta erfarenheter, men framförallt så bygger man ett team som kan sälja bra tillsammans. Försäljning är ett lagarbete. Att byta erfarenheter och lära sig av varandra är viktigt för utvecklingen. En klar fördel med utbildningen är också att det enkelt går att backa tillbaka till moment som behöver nötas lite extra.

Träna Tränarträning
Har ni en organisation som ni själva vill träna upp och slipa ännu mer? Då ska ni köpa till extra Tränarträning. Den är till för de företag och organisationer som vill coacha sina säljare ännu mer. Varje Tränarträning genomförs under 4 dagar och har 12-15 deltagare. Där ges svar på frågor som: Hur stödjer jag teamets och individens utveckling praktiskt? Hur skapar jag engagemang, driv och resultat med hjälp av e-learningen och övningarna i butik?

Välkommen till ett smartare sätt att jobba!

Exempel på kunder som Smart utbildat i style advising/personal shopping:
Lindex, Joy, MQ, RNB, Acne, Åhléns, Indiska, Desam gruppen, Flash

Exempel på kunder som använt Smart Textilkunskap:
MQ, Åhléns, Indiska