Kan man älska ”fel” färg?

Att klä sig fint på julafton har många av oss såklart en romantiserad förkärlek till. Men vad händer om vi inte passar i rött? Eller va?…. måste man inte ha rött på julafton?

 

Okej då:), men hur som helst – vi vet ju alla hur det är när man fastnar för en färg och inte kan sluta använda den, trots att man med Smarts alla konstens regler för länge sen har förstått att man passar ännu bättre:) i… andra färger…:)

Men ibland kan vi helt enkelt inte slita oss från en färg.

 

Och vad gör man när en kund envisas med att ha knallrosa, trots att det verkligen inte lyfter fram hans eller hennes färger och drag.

 

Först och främst så är det viktigt att komma ihåg att det finns inga fel!

”Bara lite bättre!” som Mirjam Kellerman, Smart stylings grundare brukar säga.

 

Om man börjar pracka på en kund onyanserade styling-sanningar som inte på något sätt inspirerar kunden till att se saker på ett nytt sätt, ja då är man illa ute.

 

För vad man alltid måste komma ihåg är att det är en riktig person, en riktig människa man har framför sig – med alla möjliga osäkerheter.

Som Ps vill vi ju såklart stärka deras självkänsla och bredda deras palett för hur de kan klä sig. Inte addera torra regler för vad de inte får.

 

Så – Hur gör man då?

 

  1. Lyssna på kunden. Lyssna på riktigt. Vad är det just den här kunden längtar efter?
  2. Möt deras önskningar, men på olika nivåer. Vissa saker kommer att vara klockrena pusselbitar med vad du tycker är rätt för kunden, och vissa kommer inte vara det. Då gäller det att inspirera kunden att se alternativen. Vill kunden absolut ha knallrosa, så kanske man kan sätta det på en byxa eller hitta en rosa nyans som fungerar snäppet bättre till kunden. Eller så kanske det räcker för kunden att ha en knallrosa rosa väska eller annan accessoar som inte nödvändigtvis måste ligga kloss intill ansiktet. Ibland kan det till och med räcka med en liten rosa prick i ett print, men där basfärgen passar utmärkt till kundens hudton.
  1. Inspiration istället för regler. Ju bättre du lär känna kunden och ju fler gånger ni träffas, desto mer mottaglig kommer denne såklart att bli för att våga prova det du föreslår. När kunden – med hjälp av din inspiration, själv börjar se hur andra färger lyfter och förstärker dennes egna färger och drag, kommer den knallrosa färgen snart sortera ut sig själv, utan att du behöver säga ett knyst.

 

Men att förbjuda kunden att ha rosa kommer varken inspirera henne eller ge dig fler jobb i det långa loppet.

Flexibilitet är det vi vill addera i vår växande verktygslåda såhär i juletider.

 

Kram från oss!