Nyckelfrågan för en äldre kund!

Har du någonsin sett en gråhårig äldre dam i beige kappa? Eller en äldre vithårig herre i bruna byxor och brun jacka?

Att gå omkring i beige och brunt och nästan helt bli ett med asfalten eller väggen är alltför vanligt för många äldre.

 

Om man skulle göra en kortvisit in i forntida österländsk kultur så är brun och beige jordens färger. Färger man använder för att skapa lugn, trygghet och jordning. Man ser på dessa färger som något som tar oss tillbaka till vårt ursprung.

För en äldre person så kan detta tyckas aningen ledsamt och kanske lite förhastat? Nä, jorden får faktiskt vänta. Vi vill väl inte skynda på vårt farväl?

Istället vill vi ju påminna oss om liv och vitalitet ju äldre vi blir. För mycket beige och brunt på äldre personer känns inte alls särskilt konstruktivt.

 

Så här är det: Åldern har en tendens att bleka ur våra färger en aning. Vi tappar helt enkelt kontrasterna litegrann.

Och absolut inget fel med det. Det finns en storslagen skönhet i åldrandet som alltför sällan lyfts fram i dagens samhälle.

Men om man som PS har fått in en äldre kund som VILL jobba med sin garderob, så är kontrasterna en av nyckelfrågorna.

 

I vanliga fall när vi bedömer om en person är varm eller kall i sina färger så hittar vi färgnyanser som passar denne, och utifrån det bygger vi sedan en stabil basgarderob.

När det kommer till äldre människor och när deras egna färger och kontraster har börjar blekna en aning, så gör man något som man kanske inte jobbar lika mycket med i den yngre kundgruppen:

Man skruvar upp upp volymen lite!

 

En färg som hade passat perfekt för 20 år sedan till just den här personen, kanske lägger sig lite platt idag. Därför drar vi upp den i intensitet en aning, just för att lyfta personens egna färger lite extra.

 

Som PS, vill vi ju alltid, egentligen för alla åldrar, skapa livfullhet. Och det är såklart inget undantag för de äldre kunderna.

Så med den lekfulla inställningen att kläder är något som kan göra oss lite gladare och piggare – Passa på att använda det med extra kraft på en äldre kund!

Lyft det som de har inom sig, vem är det egentligen du har framför dig? Och jobba vidare med att lyfta fram det som är dennes yttre styrkor. Vilka färgnyanser gör den där magiska skillnaden för just Din kund?

 

Livfullhet och gnista är det vi vill skapa, oavsett om vi har en kund som gillar leopardtights eller bara vill ha strikta små dräkter.

Hjälp din kund att glittra som en frostigt vacker vintermorgon.

 

Kram från oss.