Om oss

En säljare med kunskap i styling säljer mer

Oavsett om din butik är fokuserad på självservice eller personlig rådgivning, så spelar era säljare en avgörande roll för omsättning och lönsamhet. Faktorer som motivation och dagsform spelar självklart in, men i slutänden är det kompetens, skicklighet och erfarenhet som driver försäljning.

Styling är vetenskapen om hur kläder kan förändra uppfattningen om en persons kropp. Med kunskaper i styling kan en moderådgivare på ett övertygande sätt motivera varför ett visst plagg är lite bättre än ett annat, och merförsäljning blir också en naturlig del av att hjälpa kunden genom hela säljprocessen. Istället för att rekommendera ett enstaka plagg kan då säljaren på ett övertygande och professionellt sätt rekommendera en hel outfit med matchande accessoarer.

Kunden har ett mål när de kommer in i din butik, en önskan om att lämna butiken med ett nytt plagg. Genom ett vänligt och kunnigt samtal kan dina klädrådgivare få kunden att välja mer individuella plagg och dessutom göra merförsäljning på ett naturligt sätt. Det skapar oförväntad service och våra kunder blir lojala och hängivna fans. Stylingutbildning är helt enkelt en bra investering i personalen!

 

S.m.a.r.t. Stylingträning: Studier på egen hand eller i grupp samt övning i butik

Det har länge funnits lärarledda kurser i styling men de är ofta kostsamma, och kräver fysisk närvaro på den ort där utbildningen hålls.

S.m.a.r.t. Stylingträning erbjuder en kostnads- och tidseffektiv lösning på problemet. Tack vare den onlinebaserade plattformen får dina moderådgivare en omfattande stylingträning till låg kostnad. Träningen är dessutom effektiv då den innehåller en mängd praktiska övningar i butik. Säljaren får på så sätt möjlighet att testa sina kunskaper under kursens gång och kan även backa tillbaka om det är något som behöver repeteras.

Hur går det till?

Kursen uppdelad i tio avsnitt. Efter varje avsnitt följer ett antal övningar som dina moderådgivare ska utföra i butiken. Vi rekommenderar att de gör träningen och övningarna tillsammans, men det går även utmärkt att göra dem individuellt. Övningarna handlar om att träna på kundkontakt: att effektivt skapa mer- och uppförsäljning, samtidigt som kunderna upplever att de får strålande service av säljarna.

 

Ett koncept som växt fram ur faktiska erfarenheter

Vi som skapat konceptet S.m.a.r.t. Stylingträning har lång erfarenhet av produktutveckling, försäljning och utbildning inom detaljhandeln.

Mirjam Kellermann är Sveriges kanske främsta utbildare av stylister och personal shoppers. Hon har varit verksam inom modebranschen i 25 år och arbetat med koncept- och produktutveckling inom internationella modeföretag.

Tommy Hellström har verkat inom modebranschen i 17 år och arbetat med bland annat In-Wear, Pepe Jeans, MQ och Levi’s. Under åtta år var han VD för Mexx. Tommy har sedan 2002 utvecklat företag inom detaljhandeln med fokus på varumärke, försäljning och service.

Dan Grönstedt har i över 20 år producerat och utvecklat e-learning med fokus på försäljning och service. Hans utbildningar har vunnit flera internationella priser, till exempel Brandon-Hall Excellence in Learning Award.