Så hittar du kundens personliga stil

Jag har alltid upplevt att det är väldigt smalt att klassificera klädstilen i begrepp som romantiskt, klassiskt, dramatiskt, artistiskt eller sportigt. Ingen är väl bara en stil! Vi varierar väl beroende på humör och till vilket tillfälle vi ska klä oss. På jobbet kan vi klä oss strikt och klassiskt och på kvällen rockigt och sexigt! Självklart har vi dock en grundstil där vi känner oss hemma.

 

Hitta nyckeln till att läsa av kunden

Hur kan man då jobba med att förstå en kunds stil då vi kan vara lite av allt? Jag har valt att lära ut stil genom att prata om grundstil och stilkänsla. Vi kan vara alla stilar men man kan ändå se hur vi speglar vår personlighet i våra kläder på ett tydligt sätt. Jag tror att man kan se vilken stil man har genom att se på personens skor.

Personlighet och klädstil Till exempel har min pojkvän alltid välputsade skor, i perfekt tillstånd. Han är en typisk klassisk grundstil. Själv har jag nästan alltid kängor eller lite märkliga skor (och inte alltid i helt perfekt skick) min grundstil är mycket mer artistisk och en av mina söner har skor som verkar som de har genomgått minst fyra krig – han är en helt igenom bohemisk person, där kläder är helt oviktigt. Han är mer det jag kallar naturell klädstil…

Så kan man resonera för att läsa av personlighet och stil när man möter kunder i butik eller personer som vill ha stilråd.

 

Kombinationen kommunikationstil och klädstil

Eftersom kläder är ditt yttre visitkort, kan vi snabbt läsa av mer än din klädstil genom att observera dina kläder. Den säger oerhört mycket om vem du är som person. I Smart Stylingträning jobbar vi med 5 grundstilar och 5 stilkänslor. Jag också valt att koppla klädstil till att lära ut mer om de fyra olika kommunikationsstilarna som är grunden i hur vi möter kunder på olika sätt i våra säljmöten. Det är oerhört spännande att kunna läsa av klädstil och dra slutsatser om vem man har framför sig. Om man också kan mer om människors sätt att kommunicera på så har man ett utmärkt verktyg att lära sig om vilka kläder man kan föreslå till sin kund och hur man kommunicera det. Kombinationen blir ett serviceverktyg som är oslagbart och grunden i personlig klädrådgivning.

Här på bloggen kommer vi bjuda på mer tips om försäljning och personlig stilrådgivning. Om du inte vill vänta utan vill börja använda Smart Stylingträning redan idag så kontakta mig på mirjam[a]smartstylingtraning.se