Smart innehåller kunskap som vi inom mode och textilförsäljning behöver!

Under hösten 2014 implementerade butikskedjan Indiska Smart Styling Textilkunskap som en del i sin medarbetarutbildning. Här delar Charlotte Malmqvist, HR Manager på Indiska med sig av hur de arbetar med utbildningen.

kvinna på väg till ny kunskap

Ni har snart använt Smart Styling Textilkunskap i ett år. Vilken är den största fördel du ser med att använda verktyget som en del i personalutbildningen?
Formen, e-learning, är ovärderlig för oss. Vi har 100 butiker runt om i Norden och Tyskland och Smart Styling möjliggör för oss att säkra kompetensen runt om i alla butiker. Varje butik kan ha kontroll över sin egen process, och vi på huvudkontoret kan vara säkra på att alla har tillgång till samma kunskap. För medarbetaren är det också oerhört viktigt med den input och energi som utbildningen ger, eftersom de faktiskt befinner sig på scen hela dagarna.

” Smart Styling e-learning möjliggör för oss att säkra kompetensen runt om i alla butiker”

 

Medarbetarna är generellt mycket positiva till verktyget, både form och innehåll. Vi ser också att mjuka värden som att känna att man blir ”satsad på” som medarbetare och att man ges utrymme att växa och utvecklas är lika viktiga som kunskapen de tillgodogör sig. Dessutom kan personalen känna att de fått fler verktyg i mötet med kunden, och att de känner sig proffsigare när de haft möjlighet att klä på sig kunskap om olika materials funktioner, fördelar etc.

 

Indiska logo png

Hur går det till rent praktiskt när butikssäljarna genomför utbildningen?
Indiska har arbetat med en internutbildning kallad ”Alla är säljare” under 3-4 år. Det handlar helt enkelt om att alla i butiken ska se och kunna hjälpa kunden på bästa sätt. För nåt år sen började personalen efterfråga mer kunskap, ny fakta och vi hittade Smart Styling Textilkunskap, vilket gav oss exakt vad vi behövde – ny fakta och kunskap om materialen vi säljer, deras egenskaper, för- och nackdelar.

”Smart Styling Textilkunskap ger oss fördjupad kunskap om materialen vi säljer; deras egenskaper, för- och nackdelar”

 

Varje butik har lokala arbetsplatsmöten kring utbildningen varannan månad. Butikschefen leder mötet och personalen har gått igenom ca tre avsnitt i verktyget innan mötet. Under mötets två timmar diskuterar man materialen man gått igenom, gör övningar kring dem och testar säljargument. Man avslutar med att bestämma en målsättning till nästa möte och vad man behöver träna mer på. Alla butikschefer har tillgång till t.ex. diskussionsfrågor kring varje avsnitt och sen finns såklart faktabladen från verktyget som ett stöd.

Vårt mål är att alla anställda som har schemalagda pass ska delta i utbildningen och på arbetsplatsmötena. Självklart är det inte genomförbart om personer är korttidsanställda, men även om man t.ex. arbetar extra på lördagar under längre tid så ser vi det som värdefullt att ta del av utbildningen.

 

Hur räknar ni hem investeringen i utbildningen? Mäter ni t ex ökad försäljning eller ökad kundnöjdhet?
Vi har tyvärr inte haft möjlighet att mäta ROI på investeringen i siffror ännu. Jag räknar dock med att kunna se resultat i personalens upplevda värde i våra regelbundna medarbetar- och ledarskapsundersökningar.

Vi har arbetat länge med säljkunskap i organisationen och det här är en del i det arbetet. Jag ser det också som ett långsiktigt arbete, kunskapen är ständigt aktuell och ny personal ska ha möjlighet att lära sig likväl som att befintlig personal ska kunna friska upp minnet.

”Jag skulle direkt rekommendera verktyget. Det innehåller kunskap som vi inom mode och textilförsäljning behöver!”

 

Hur skulle du beskriva Smart Styling för någon i branschen, som ännu inte är bekant med verktyget?
Jag skulle direkt rekommendera verktyget. Det fyller ett klart hål på marknaden och innehåller kunskap som vi inom mode och textilförsäljning behöver! Dessutom är det en ju bonus att vi i branschen slipper sitta och återuppfinna hjulet på våra olika huvudkontor och butiker.

Jag tycker verkligen att det är ett jättebra program! Upplägget är bra med omväxling mellan föreläsning, frågor och faktabladen. Dessutom är det kul att det finns extrafilmer för den som är mer intresserad!

 

Beställ testkonto redan idag för att se om Smart Materiallära är rätt för er organisation!