Styling-avsnitten om optiska illusioner och herrmode är lärorika och utmanande för eleverna

Annelie Nilsson är lärare på Hantverksprogrammet Stylist på Realskolan i Uppsala. Hon har en bakgrund inom såväl textil som modedesign och handel och berättar här om sin erfarenhet av Smart Stylingträning.

Du gick Smarts lärarträning för ett tag sedan, vad uppskattade du mest med den?

– De praktiska övningarna, speciellt kring herrmode. Men även att jag fick tänka nytt kring t.ex. färglära och färgmatchning, och att vi fick tillfälle öva på att prata med kunder – det är ju lätt att bli hemmablind efter ett tag. Dessutom var utbildningsdagarna pedagogiskt upplagda och det är inspirerande att ha Mirjam som utbildare, hon är så sprudlande.

Jag valde att gå lärarutbildningen för att validera mina kunskaper, jag har kompetensen sen innan men ville se till att jag förstod verktyget och tanken bakom för att kunna erbjuda eleverna bästa stöd. Jag tycker att utbildningen motsvarade mina förväntningar väl och jag uppskattade också att kunna utbyta erfarenheter med de andra i gruppen. Vi var från några olika skolor så det var värdefullt att göra uppgifter tillsammans.

”Det är så inspirerande att ha Mirjam som utbildare på lärarträningen, hon är så sprudlande!”

 

Har du någon favoritdel i Smart Stylingträning?

– Nej, det kan jag nog inte säga, alla delar är så viktiga! Verktyget är också så systematiskt uppbyggt att vi enkelt kan lära ut t.ex. färger i årskurs 1, sen sådant som proportioner och herrmode i årskurs 2, för att slutligen repetera och förbereda för diplomkursen i årskurs 3. Att förlägga kursen och användade av verktyget i alla 3 årskurser har gett våra elever en gedigen plattform att stå på och möjlighet att koppla det teoretiska till mycket praktik.

Har du gjort någon övning som du skulle vilja rekommendera till andra?
– Att bygga garderob till en riktig kund är en jättebra övning. Jag har använt övningen i både årskurs 1 och årskurs 2 genom att lägga den på olika nivå. I årskurs 1 kan eleven till exempel få sätta ihop en basgarderob åt en släkting, medan i årskurs 2 ber jag dem komponera en garderob med universaler och accenter åt t.ex. en lärare på skolan. Att intervjua kunden och lyssna in önskemålen ingår förstås, och det är i sig en viktig övning som ju också Mirjam är väldigt noggrann med att poängtera under lärarutbildningen!

Vilka delar i verktyget upplever du skapar mest eftertanke eller engagemang hos eleverna?
– Delen om optiska illusioner, utan tvekan! Eleverna tycker både att det är intressant och svårt. Det kan ju också vara lite känsligt, så vi låter de inte mäta varandra, men uppmuntrar dem att mäta t.ex. familjen hemma.

”Optiska illusioner engagerar verkligen eleverna, de upplever det som både intressant och svårt”

 

Vad tycker eleverna är utmanande?
– Manligt mode är svårt, det frågar de nästan alltid om. De undrar allt från hur man mäter för att få rätt skjortstorlek till hur ska man tänka kring krag-avstånd och var ska kavajen sluta. Vi har faktiskt några elever som nu gör sin APL i herrbutiker just för att de ville bli bättre på att styla herrmode. De såg det som en chans att lära av folk i branschen och få mycket praktiskt övning, vilket ju är smart!
Vi har också tagit in manliga modeller till skolan för klassrumsuppgifter, och t.ex. jämfört kostymer av olika prisklasser. Dessutom har vi gjort studiebesök till herrbutiker för att känna på olika material, jämföra modeller och diskutera tillverkningssätt.

Manligt mode är svårt för många, men några väljer att nyttja APL-tiden till att lära sig mer

 

Det låter väldigt lärorikt för eleverna! Vad blir nästa steg för Realgymnasiet Uppsala?

– Vi tittar på att börja använda Smart Textillära i vår utbildning. Det är oerhört viktigt att eleverna förstår materialen om de ska arbeta som style advisors och tidigare har vi gjort den undervisningen manuellt med tygprover och liknande, men att addera ett digitalt verktyg skulle verkligen underlätta. Att eleverna har tillgång till informationen under alla årskurser och att de kan gå in och repetera själva är dessutom väldigt värdefullt.